Vill bli barnmorska

28 sep 2021
Hej hej! Jag går sista året på samhällsvetenskapsprogrammet och mitt drömyrke är barnmorska. Jag läser naturkunskap2 just nu för behörighet men min fråga lyder: har läst hur antagningen för barnmorska går till och då är det något som kallas akademiska meriter på de flesta ställen. Jag har förstått att detta är högskolepoäng men min fråga är om det ska vara högskolepoäng utöver de 180hp du får när du blivit sjuksköterska? Måste jag alltså läsa fristående kurser eller räknas sjuksköterske poängen också?

21 okt 2021

Hej!

Du behöver inte läsa fristående kurser utöver dina 180 hp. För att vara behörig att studera vidare till barnmorska krävs svensk legitimation som sjuksköterska, avlagd kandidatexamen i något av vårdvetenskapens huvudområden eller motsvarande, ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska vid kursstart. Därutöver krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6.

Här kan du läsa mer om vägen till att bli barnmorska: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/barnmorska-11854

Lycka till! / Hannah, SYV