Gymnasiet på annan ort

27 sep 2021
Hej, jag går sista året i grundskolan och funderat på hur jag ska göra med gymnasium. Jag trivs just nu inte särskilt bra i staden jag bor i och skulle verkligen behöva en ny start.

Jag har därför funderat på att börja på gymnasiet i Luleå (jag bor just nu i Hudiksvall). Jag har flera vänner i Luleå som jag trivs bra med, och jag skulle verkligen skulle behöva en nystart, på grund av att det hänt mycket på sistone.

Jag funderar därför på om det finns någon möjlighet att få något bidrag för boende, om jag skulle komma in på gymnasiet i Luleå. Har letat mycket men har inte kommit fram till något rakt svar.

Men jag funderat iallafall på om jag skulle kunna gå gymnasiet i en annan ort, och om man skulle kunna få något extra bidrag för att kunna plugga i en annan ort även fast man skulle kunna gå samma linje i sin egen ort.
//MVH

21 okt 2021

Hej!

Vad tråkigt att höra att du inte trivs där du bor. Möjlighet att studera på annan ort än din hemort finns, men vissa riktlinjer finns för att söka bidrag för boende.

När du går på ett gymnasium som inte ligger i din hemort utan att du behöver flytta kan du ansöka om något som kallas Inackorderingsbidrag. På CSN.se kan du läser mer om vilka tillägg och bidrag du är berättigad. Länk här: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige.html. Dock krävs det att linjen du vill söka inte finns på din hemort, annars förväntas du söka där.

Lycka till! / Hannah, SYV