Hur funkar prövning?

28 mar 2021
Hej!

Jag går förstå året på naturvetenskapliga programmet. Jag tänkte byta till samhäll eftersom jag är intresserad mer av SO- ämnena och har svårt för matte. Jag har tagit bort kurserna som jag inte kommer behöva i samhäll. Jag vill bli psykolog och det krävs mellan 20-22 i snitt, jag är rädd att jag inte kommer få så här mycket eftersom det krävs A i nästan alla ämnen och jag har ju svårt för matte och i engelska är jag inte så perfekt däremot nu läser jag tyska 1 och jag tror att jag inte kommer kunna få A i tyska eftersom på muntligt förställning ligger jag på A nivå men i skriva C och i Läsning E/D. Jag vill inte spendera så mycket tid i komvux ifall nu jag kommer behöva gå där. När man gör prövningar i komvux hur länge tar det? Kan man göra prövning i tyska 1? Hur gör jag med matten? Jag förstår inte riktigt vad är det fel på mig när det gäller matten.

29 mar 2021

Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Det är väldigt individuellt hur man klarar av att studera till prövningar så hur snabbt du kan göra dem beror på dig själv. I de större städerna finns ofta flera tillfällen varje termin att göra prövning i en kurs. På mindre orter är tillfällena färre. Oavsett vilken kommun man är skriven i kan man göra prövning i vilken kommun som helst.

Prövning kan göras i alla gymnasiekurser som ingår i elevens individuella studieplan, och som det sätts betyg i. Och du kan göra prövning i en gymnasiekurs hur många gånger som helst.

Här har vi tips när det gäller matte https://www.gymnasium.se/nyheter/inspiration/bli-battre-pa-matte-14261 men det är såklart bäst om du tar upp det med din mattelärare.