Sök utbildning 👉

Hur funkar utbytesår på gymnasiet?

24 mar 2021
Hej! Nu vet jag inte om ni kan hjälpa mig kring detta, men hoppas på det! Jag undrar om man vill vara utbytesstudent och man går i gymnasiet - kostar det pengar mycket att göra det? Varför väljer vara en utbytesstudent - fördelar? Hur fungerar det med svenska skolan? Om man tex går sista året på gymnasiet kommer man då att läsa det sista året utomlands och ta student där? Hur fungerar det med betyg? Hoppas för svar!

25 mar 2021

Beroende på vart och med vilken organisation du åker får du betala olika mycket för ditt utbytesår. Det är därför bra att jämföra organisationernas priser och ta reda på vad som ingår. Kolla även med din skola i Sverige om de har egna utbyten. Det finns många sätt att studera utomlands och de har lite olika konsekvenser/fördelar. Det finns mer information om utbytesår här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/.

Om du har läst ett år på High School någon stans i världen är det inte säkert att du kan få det tillgodoräknat när du vill fortsätta din gymnasieutbildning i Sverige igen. Det bästa du kan göra är att kontakta rektorn på det svenska gymnasiet du vill börja på i god tid.