Hur blir jag läkare efter Estetiska programmet?

18 mar 2021
Hej, jag skulle vilja jobba som läkare i framtiden efter min tid på gymnasiet. Där emot är jag väldigt musik intresserad och har valt att söka estet till gymnasiet. Måste man lägga till kurser för att få behörighet? Och i så fall hur gör mad det och vilka då? Jag vet också att man kan göra ett högskoleprov men är det istället för att söka med gymnasiebetygen så att man kan göra antingen eller? Eller är det bäst att ändra sitt val nu så länge man kan till naturvetenskapsprogrammet?

19 mar 2021

Vad roligt att du vill bli läkare! Om du går Estetiska programmet så behöver du läsa till en del kurser på Komvux efter gymnasiet. Det kan också vara möjligt att du kan läsa några av kurserna redan under gymnasietom du kan välja dem som individuellt val eller som utökad kurs. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Det innebär att det är ganska många kurser att lägga till.

Förutom behörigheten för Läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på antagningspoängen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Högskoleprovet kan kompensera för låga betyg men inte för behörighet.