👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad gör man om man inte kommer in på gymnasiet?

05 feb 2021
Hej jag vill bli psykolog i framtiden och jag undrar vilken linje jag ska söka till för att jag går just nu i 9:an och i 8:an så hade problem med skolan och hade inte så bra betyg så de på verkade mina betyg nu i vårterminen i 9:an men just nu den här terminen så jag har pluggat jätte mycket och mina läraren säger att jag kan få bra betyg den här terminen men den jag rädd för att jag inte kommer in på nån gymnasium hur ska jag göra?

07 feb 2021

Skulle det vara så att du inte kommer in på något av de val du har fyllt i på din ansökan finns det fortfarande möjligheter att du kommer in på reservantagningen. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. De flesta brukar få en plats i reservvalet. Det finns alltid någon skola som har en plats kvar. Men man kan inte välja skolan själv om man inte har kommit in i den slutgiltiga antagningen som ni får besked om i juli. Här kan du läsa mer om hur det funkar: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.

Lycka till! / Petra,SYV