Kan jag gå Läkarprogrammet efter IB?

19 jan 2021
Hej!Vi har snart gymnasieval och jag har några frågor. Jag älskar engelska och har gjort det sedan jag var liten och har fått höra från en kompis att man kan plugga gymnasietiden på engelska. Jag tycker att det låter superkul och absolut något som jag skulle vilja göra. Men grejen är att jag även vill gå natur och för att sedan plugga vidare till läkare utomlands. Min fråga är går det att komma in på läkarutbildningen om man har gått IB? Och måste man fortfarande plugga moderna språk?

20 jan 2021

Man kan gå Läkarutbildningen efter IB programmet både i Sverige och i andra länder.

Förkunskapskraven till läkarprogrammet är grundläggande behörighet, och kurserna Matematik 4, Biologi 2, Fysik 2 samt Kemi 2.  Det är alltså dessa kurser du ska se till att läsa på IB-programmet för att inte behöva komplettera på Komvux. Sedan ska du även se till att få kurser som ger meritpoäng till läkarprogrammet. Till exempel kurser i matematik eller moderna språk. Prata med IB-skolan innan du söker så du kan vara säker på att du får alla kurser som behövs.