Hur får jag gymnasieexamen?

07 dec 2020
Hej, jag läste natur på gymnasiet och helt ärligt jag började umgås med några personer och jag hamnade i ett helt annan värld, tog inte hand om mina studier alls och tiden gick förbi. Nu har jag inte ens sett mina betyg men jag vet att jag har runt 7-10 f. Jag har nu jobbat ett helt år och vill nu fortsätta min utbildning. Problemet är jag vill söka till jurist nu, gjorde högskoleprovet och fick 1,95 men jag har inte gymnasieexamen och jag vet inte hur exakt jag kan ta den, jag har inte mina betyg så vet ens vad jag saknar plus vet inte vem jag ska prata med, tänkte om jag får tag på mina betyg från gymnasiet kan jag kolla hur många poäng jag kom ut med sen läsa fram de poängen via andra kurser i komvux på distans? Eller hur gör jag? Jag ber om ursäkt jag vet jag skrev ganska mycket men har lite panik och vet inte hur jag börja.

08 dec 2020

Grattis till det höga resultatet på högskoleprovet! För att bli behörig till att söka Juristprogrammet behöver du grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Det hade varit bra om du kunde få tag på de betyg du har från gymnasiet men även om du inte hittar dem så kan du kontakta Komvux/vuxenutbildningen i din kommun. Där kan du göra upp en studieplan med en vägledare som ser till att du får med dig det du behöver i din gymnasieexamen. Du kan byta gymnasieprogram om du vill göra det.

Det finns ganska stor flexibilitet när an pluggar på vuxenutbildningen. Man kan läsa i sin egen takt , på distans, i klassrum och även helt på egen hand om man väljer att skriva prövningar. Sedan så finns även alternativet att gå Allmän kurs på folkhögskola och få gymnasieexamen så. Läs på lite om alternativen och fundera på vad som passar dig bäst och ta sedan kontakt med Komvux eller en folkhögskola.

Lycka till! /Petra, SYV