Sök utbildning 👉

Hur blir jag advokat?

01 dec 2020
Hej, jag går strax ut 3an på gymnasiet, och har går i vård och omsorg. Jag vill bli advokat, hur går jag tillväga för det? Jag går inte nationellt program då jag inte kom in med engelska grund. Men jag ska plugga engelska grund, 5 och 6 på komvux men vad behöver jag för plugga på komvux för att kunna söka in till universitetet för att bli advokat?
Och behöver man A i alla betyg? Dvs i 3an nu när jag tar studenten behöver jag A i alla mina ämnen Sankt det jag ska läsa på komvux?

02 dec 2020

Vad roligt att du vill bli advokat! För att bli jurist och advokat går man Juristprogrammet på högskola/universitet. När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat.

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Så det är dessa kurser du kan läsa in på Komvux om du inte fått med dem under gymnasiet.

Antagningspoängen till Juristprogrammet varierar mellan olika högskolor men den brukar ligga högt (A i alla ämnen) och ibland behöver man meritpoängen för extra matte, moderna språk eller engelska också. Du kan också skriva högskoleprovet för att öka dina chanser att komma in.

Vänligen/ Petra,SYV