👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man polis?

21 sep 2020

Mitt namn är Nathalie och jag går sista året i grundskolan. Jag vill bli polis men vet inte vilken linje jag ska studera för att kunna komma in på Polishögskolan i Stockholm.
Kan du snälla ge mig förslag på vilka linjer jag behöver söka för att försäkra mig själv om en plats på Polishögsskolan.

Mvh
Nathalie

22 sep 2020

Vad roligt att du vill blipolis! För att vara behörig till Polisutbildningen behövs detgrundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Så länge du får det så blir du behörig.

Om du vill gå ett yrkesprogram behöver du kolla med skolan om det går att lägga till det du behöver men om du väljer ett högskoleförberedande ska det inte vara något problem. Det finns inget program du måste välja men Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen Beteendevetenskap kan vara intressant om man vill bli polis då man där får studera och fördjupa sin förståelse av människors utveckling och beteende i olika sammanhang och situationer.

För att bli behörig till Polis finns det, förutom ovanstående krav, fler krav man måste klara av. T.ex. finns det medicinska, psykologiska och fysiska krav. Då kan det handla om syn- och hörselkrav, muskelstyrka och simkunnighet. Man måste även vara minst 18 år gammal för att kunna söka. Här kan du läsa lite mer om polisyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/polis-11183.