Hur funkar spetsutbildningar?

20 sep 2020
Hej
Jag hade ställt en fråga om jag kunde läsa gymnasiet på mindre än 3 år och ni svarade det beror på själva gymnasiet. Och ni skrev även att en annan idé kan vara att gå en spetsutbildning på gymnasiet.
Min fråga är att hur kan jag gå på en spetsutbildning på gymnasiet?
Om jag frågar min egen SYV på skolan kommer de att vägleda mig?

21 sep 2020

Spetsutbildningar är en typ av gymnasiestudier som siktar in sig på att låta elever med goda förutsättningar för matematik, naturvetenskap, samhällsvetenskap, estetiska eller humanistiska ämnen, fördjupa sina kunskaper i dessa ämnen. Du kan läsa mer om detta längst ner på den här sidan: https://www.gymnasium.se/sok/spetsutbildning. Och högre upp på sidan ser du de skolor som har spetsutbildningar.

Du kan självklart gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan och diskutera detta men du får troligen göra jobbet själv när det gäller att hitta en spetsutbildning som passar dig. När du söker till en spetsutbildning kommer du säkerligen att få göra ett intagningsprov som du söker utbildningen med tillsammans med dina betyg från högstadiet.