Hur blir jag jurist?

07 sep 2020
Jag går andra året på bygg och är intresserad att lösa vidare till jurist eller liknande. Krävs det mycket plugg på komvux för att kunna komma in i juristprogramet

14 sep 2020

Om du vill bli jurist är det Juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan läsa de kurser du saknar på Komvux efter gymnasiet.

Du behöver höga betyg för Juristprogrammet så du kanske också behöver göra prövning på Komvux för att höja dina betyg. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet.

Högskoleprovet är en annan väg in till högskolan. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.