Hur blir jag kriminaltekniker?

01 sep 2020
Hej, Jag går just nu gymmasiet, andra året på linjen Ekonomi-Juridik. Har valt inriktningen Ledarskap. Men frågan är, Vad behöver ja ha för krav för att bli kriminaltekniker? Jag har läst över hela internett och alla säger olika. Så hoppas på att få ett bra svar här. Tack på förhand.

01 sep 2020

Vad roligt att du vill bli kriminaltekniker! Då ska du gå en utbildning som heter "kriminalteknisk grundutbildning" men den kan du inte gå direkt efter gymnasiet. För att bli antagen till kriminalteknisk grundutbildning krävs nämligen att du har en anställning vid en regional forensisk sektion inom Polismyndigheten. Majoriteten av kursdeltagarna på kriminalteknisk grundutbildning har polisiär bakgrund. Det innebär alltså att du först ska bli polis.

För att vara behörig till Polisutbildningen behöver man ha grundläggande högskolebehörighet + Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 och Historia 1b eller1a1+1a2. För att bli behörig till Polis finns det, förutom ovanstående krav, fler krav man måste klara av. T.ex. finns det medicinska, psykologiska och fysiska krav. Då kan det handla om syn- och hörselkrav, muskelstyrka och simkunnighet. Man måste även vara minst 18 år gammal för att kunna söka. Här kan du läsa lite mer om polisyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/polis-11183.