Hur blir jag ingenjör efter ett yrkesprogram?

20 aug 2020
Hej !
Jag har bort i Sverige i två år. Och tyvärr fick jag inte läsa alla ämnen som jag vill för att kunna satsa på Tekinkprogrammet. Porblemet att nu saknar jag ett betyg för att kunna gå in på Teknikprogrammet och jag blev tvungen detta året att gå på något yrkesprogramm. Finnns det något möjlighet att få läsa på universitet (t.ex. ingenjör) om jag satsar på något yrkesprogramm? Hur det blir då?

21 aug 2020

Vad tråkigt att du inte hann med allt du ville! Men det behöver inte hindra dig från att bli ingenjör.

Det finns olika inriktningar inom Ingenjörsyrket men de flesta har behörighetskravet Fysik 2, Kemi 1 och Matte 3c. Ibland kan det även behövas Matte 4.

Eftersom du nu läser ett yrkesprogram kommer du inte få allt du behöver men du kan prata med skolan om möjligheten att ligga till så mycket av det som möjligt. Efter gymnasiet kan du sedan läsa in de kurser som saknas på Komvux.

Det finns också möjlighet att gå ett tekniskt basår på universitet, vilket ibland kan ge garanterad plats på ett ingenjörsprogram efteråt. Så titta gärna på de olika tekniska basåren som finns och försök att läsa in behörigheten till dem under gymnasiet. Det brukar krävas grundläggande behörighet och Matematik 2 för att få gå ett tekniskt basår och det ska vara möjligt för dig att lägga till i gymnasiet även om du läser ett yrkesprogram.