Hur kan jag bli tandläkare efter ett yrkesprogram?

11 jul 2020
Hej, jag går på andra året gymnasiet utbildning, handel- och servicekunskap. Min fråga är att jag vill plugga tandläkare i universitet vad ska jag göra till att plugga som tandläkare ska jag börja från första året till natur eller om ni kan guida mig och hitta min väg.
Tack

12 jul 2020

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Då behöver du Grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Du kan läsa in kurserna du saknar efter gymnasiet. Du kan göra det på Komvux men du kan också välja att gå ett naturvetenskapligt basår på universitetet. Om man behöver höja sina betyg för att komma in på programmet är det enda alternativet att gå Komvux, eftersom basår inte ger gymnasiebetyg.

Prata också med din skola och lägg till de kurser du kan redan nu.