Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

23 maj 2020
Hej
Min väns dröm är att läsa i Korea eller jobba i Korea, men hon vet inte vilket program hon ska välja för att följa sin dröm. hon har börjat lära sig språket hemma genom att titta på k-drama och lyssna på låtar. innan hon tänkte på korea hade hon funderat på att välja barn och fritidsprogrammet eller handel och service men nu är hon stressad och tänker på framtiden. Hon kommer börja 9an nu. vad kan hon göra?
MVH
Eden

25 maj 2020

Hej Eden,

Vad snällt att du hjälper din vän! Om man vill studera och jobba utomlands kan det vara en bra idé att fundera på International Baccalaureate. Hela undervisningen på International Baccalaureate är på engelska och efter gymnasietiden har man möjligheter att studera vidare varsomhelst i världen. Sedan kan hon fundera på vad hon skulle vilja jobba med. I Sydkorea och i andra länder kan man i stort sätt jobba med samma saker som här. Så man kan alltid börja md att fokusera på vad man är intresserad av i första hand.