Hur blir jag röntgensjuksköterska efter Vård-och omsorgsprogrammet?

24 apr 2020
Hej
Jag går på vård och omsorg programmet och funderar på att bli röntgensjuksköterska men vad kommer planen att vara? Kommer jag att läsa på komvux efter gymnasiet eller inte? Vad behövs?
Mvh roro

25 apr 2020

Vad roligt att du vill bli röntgensjuksköterska! då behöver du Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Man kan lägga till den grundläggande högskolebehörigheten på alla yrkesprogram så den kan du få redan nu. De andra kurserna kanske du kan läsa som utökade kurser om du ansöker om att göra det hos skolans rektor. Men hinner du inte med alla kurser kan du läsa det du saknar på Komvux efter gymnasiet.