Hur söker jag ett riksrekryterande gymnasieprogram?

16 apr 2020

Jag går sista terminen i grundskolan och skall söka gymnasium.
Jag bor i Värmland men har tänkt söka friskolor i Stockholm, men jag förstår inte hur.
Hur går det till när man söker skolor med riksintag och hur gör man det?
tack på förhand

mvh
adam

16 apr 2020

Hej Adam,

Till en gymnasieskola eller ett gymnasieprogram som har riksintag eller är riksrekryterande kan alla personer med gymnasiebehörighet i Sverige söka. De personer som söker till en sådan gymnasieskola eller ett riksrekryterande gymnasieprogram gör det på samma villkor som gymnasiebehöriga från kommunen som skolan ligger i gör. Alla friskolors gymnasieprogram, vissa kommunala gymnasieprogram och samtliga spetsutbildningar är fria för vem som helst med gymnasiebehörighet att söka.

Du söker till ett riksrekryterande gymnasieprogram på samma sätt som du söker till skolor i din egen kommun. Du söker alltså genom din nuvarande kommuns gymnaiseantagning.