Vad är viktigare, gymnasieskolan eller gymnasieprogrammet?

07 apr 2020
Hej! Det känns som jag har hittat den linjen jag vill gå men den enda skolan i mitt ”närområde” som har den linjen känns inte alls bra. Borde jag satsa på att gå min dröm-linje och riskera att vantrivas på skolan eller bör jag välja en linje som jag är lite mindre intresserad av men försäkra mig om att jag verkligen kommer trivas och ha det bra under gymnasietiden?

08 apr 2020

Du kanske kan undersöka skolan lite till och fundera på vad det är som gör att den inte känns bra. Kanske du kan besöka skolan, vara elev för en dg eller likande? Det kan ju vara så att din första känsla för skolan går över.

Men ett annat alternativ är ju också att du söker dig till en skola utanför ditt närområde, kanske till och med utanför din kommun. Om du har en dröm-linje som du vill gå så kanske det är värt att kämpa lite extra för att få gå just den? Men det är bara du som kan avgöra vad som passar dig.

Skulle du vilja gå i en skola på en annan ort så kan du tänka på att det är lättare att komma in om du väljer en friskola, eftersom de har riksintag och du då blir förstahands mottagen. Du kan läser mer om det här om du vill: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495.