👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur höjer jag mitt betyg i matte?

24 mar 2020
Hej, jag går i 1:an på gymnasiet och ska snart göra mina inviduella val. Jag har haft väldigt svårt om jag ska välja ekonomi - ekonomi eller ekonomi juridik som inrikting. Jag hade tänkt gå ekonomi ekonomi men när jag pratat med min matte lärare säger han att jag inte kommer klara Matte 3 kursen. Detta gjorde mig väldigt osäker eftersom den kursen måste man läsa om jag väljer ekonomi. Min fråga är ska jag strunta i vad han säger och jobba hårdare med matten eller ska jag ta hans tips och istället välja juridik för att sedan lägga till matte 3 som utökad kurs?

24 mar 2020

Jag förstår att det känns svårt att välja! Men om du ändå planerar att läsa matte 3 så är det enklaste att ta ekonomi-inriktningen. Väljer du matte 3 som utökad kurs utöver allt annat du måste läsa på juridik-inriktningen som blir det ju ännu svårare.

Det är upp till dig vilken inriktning du vill läsa, det viktiga är att du är motiverad. Och om du känner dig motiverad att plugga extra för att klara matten så är det jättebra. Satsa då på att plugga mycket matte på din fritid, fråga gärna om hjälp om du känner någon som är bra på matte och ta hjälp av de resurser som finns på nätet (ett tips är Matteboken.se).

Läs också artikeln här om hur man höjer sig i matte

Lycka till med matten! /Petra,SYV