👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram passar om jag vill bli journalist?

17 mar 2020
Kan man bli journalist om man väljer samhällsvtetenkapliga programmet på gymnasiet med intriktningen samhäll?

Mvh Marcus

18 mar 2020

Hej Marcus,

För att bli journalist krävs en eftergymnasial utbildning vid högskola eller universitet. Behörigheten som krävs för att gå på journalistprogrammet på universitet/högskola är grundläggande behörighet, Historia 1b/1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande gymnasieprogram. Så du kan alltså välja vilken inriktning du vill på Samhällsvetenskapsprogrammet. Läs mer om yrket journalist här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/journalist-11125.