Så blir du journalist

Gillar att skriva och är intresserad av samhällets olika händelser? Då kan journalistyrket vara något för dig! Hur blir man journalist? Vad gör en journalist? Vilket gymnasieprogram ska du välja för att bli journalist? Vad har en journalist för lön? Läs mer här.

journalist

Journalist – Hitta utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet  Estetprogrammet

Hur blir man journalist på gymnasiet?

För att bli journalist krävs en eftergymnasial utbildning vid högskola eller universitet. Därför bör du välja ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Ett bra val för dig som vill bli journalist är Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Medier, information och kommunikation eller Estetiska programmet med inriktning estetik och media. Yrkeshögskolan och folkhögskolor erbjuder också vissa utbildningar inom journalistik.

Letar du efter universitets-eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till journalist på universitetsnivå!

Vad gör en journalist?

Har du lätt för att uttrycka dig? Är du intresserad av det som händer i omvärlden och av människor? I så fall kan journalistyrket vara något att satsa på.

Som journalist arbetar du med många olika saker beroende på vilken inriktning du har. Det kan vara allt ifrån att arbeta som journalist och skriva reportage, redigera, informationshantering, webbjournalistik, tidningsjournalistik eller på TV.

I arbetet som journalist är det viktigt att vara snabb, ha gott omdöme, kunna arbeta under tidspress och mot deadlines samt vara intresserad av att följa med i både samhällsdebatten och teknikutvecklingen. Kontakten med tittare, lyssnare och läsare är något som blir allt viktigare i jobbet.

Framtidsutsikter för journalister

Enligt Arbetsförmedlingens prognos kommer det vara hård konkurrens om jobben både på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Journalister m.fl.

40 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media & design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida