👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur ska jag välja gymnasieprogram?

12 mar 2020
Hej! Jag älskar verkligen film och har hållit på med det länge på kulturskolan. Dock är jag också väldigt glad i att plugga teoretiska ämnen och väldigt intresserad av samhällskunskap och historia. Jag kan inte bestämma om jag ska gå Estet (estetik och media) eller Samhäll (Samhäll, Media och Kommunikation).
Den bästa biten jag gillar med filmen är att skapa känslor med manus och regi men mestadels att leda projekt och regissera. Jag är inte så intresserad av alla digital-produktion-kurser på programmet men känns som att jag sviker mitt filmintresse genom att välja Samhällsvetenskapliga programmet och som att det bara kommer vara journalistik. Dock är jag mycket mer intresserad av t.ex psykologi och språk än redigering.

/Vide

13 mar 2020

Hej Vide,

Jag förstår att det är svårt att välja! Det låter ändå som du har två alternativ som båda är bra, det handlar bara om att du måste välja bort något. Vad du än väljer bort kan du alltid ägna dig åt det du missade på din fritid, så du skulle kunna fundera på vad som blir bäst för dig att göra på egen hand, och vad du skulle vilja göra på skoltid.

För att göra valet lite tydligare kan det vara en idé att besöka båda programmen om det är möjligt för dig. Om du inte kan besöka skolan kan du alltid kontakta skolan och ställa de frågor som känns viktiga för dig. Vill du ha lite fler tips på vad som är bra att tänka på hittar du det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/tips-gymnasievalet-2811.

Lycka till med valet! /Petra,SYV