Hur kan jag studera utomlands?

11 mar 2020
Hej!
Jag läser just nu årkurs 1 på naturvetenskapsprogrammet och jag undrar om man kan läsa utomlands det sista året, alltså år 3 och ta studenten och få gymnasieexamen där?
Jag har läst mycket om språkresor och utbytesår och det lockar mig enormt mycket att flytta till ett annat land och prata annat språk. Jag vill dock inte gå om ett år på gymnasiet på grund av utbytesår, eftersom jag redan kanske behöver gå om år 1. Jag har inte varit i skolan så mycket, eftersom när alla andra i min klass började gymnasiet, var jag inlagd på sjukhus i x antal månader. Det skulle inte kännas så tungt för mig att inse att jag behöver gå om år 1 om jag kan gå år 3 utomlands.
Min fråga är alltså om det är möjligt att få ut sin gymnasieexamen i något annat land om man bara har gått på skolan utomlands i ett år?
Allra helst vill jag gå på någon skola i England, men det spelar egentligen inte så stor roll i vilket land, så länge de pratar engelska.
Tack på förhand

12 mar 2020

Det finns möjlighet att gå det sista året utomlands och det finns många olika sätt att studera utomlands på gymnasiet. Du kan läsa om olika sätt här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/. Om du läser lite mer om utbytesåren och hittar något som intresserar dig är det bäst om du tar kontakt med organisationen som ordnar utbytesåret. Då kan de hjälpa dig att göra upp en plan och se om det kan fungera att du går sista året utomlands utan att du missar något eller måste gå om. Det är möjligt att det fungerar men det går inte att säga något generellt om det utan man måste planera det utifrån dig och din situation. Därför är det enklaste att du tar hjälp av någon organisation eller av din egen skola ifall din skola anordnar egna utbyten.