Sök utbildning 👉

Hur ska jag välja gymnasieprogram?

20 jan 2020
Hej!!!
Vet verkligen inte villken inriktning jag ska välja och har grövsta beslutsångesten...
Hade först tänkt att välja antingen ekonomi, teknik ellert handel men nu är jag inte så säker längre.
Matte är mitt starkaste ämne i skolan och därför hade jag tänkt att läsa något med mycket av det.
Skelle nog säga attt det ämne jag helst skulle slippa är No och och kanske so.
Skulle upskatta om du hade kunnat hjälpa mig och kanske ge mig mindre ångest vadf jag ska välja.
Gillar även barn men är inte så säker att jag skulle vilja jobba på ett dagis resten av livet. vill liksom göra någor större och mer intressant. Har väldigt lätt att tröttna på saker så vill helst att det alltid ska va något nytt som händer.//mvh Alexandra

04 feb 2020

Hej Alexandra,

Jag förstår att det är svårt att välja! Det är upp till dig hur du vill tänka med gymnasievalet så jag kan tyvärr inte svara på vad du ska ska välja. Men jag kan tipsa om att besöka skolorna och programmen du är intresserad av för att känna efter hur du tror att du skulle trivas där. Man kan gå på öppet hus men man kan ibland också få komma som "elev för en dag" och prova på hur det är att gå i en klass på skolan och programmet.

Det finns tyvärr inget allmänt bästa val utan det är upp till dig att avgöra vad som blir bäst för dig. Vill du ha lite inspiration kan du hitta en del artiklar som kanske kan hjälpa här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasievalet-12191.

Sedan får du fortsätta fundera och läsa på och även gå till studie-och yrkesvägledaren i din skola och prata om det.

Lycka till med valet! /Petra,SYV