Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill gå på ett ivy league universitet?

09 jan 2020
Hej! Jag är väldigt ambitiös och har som dröm och mål att komma in på ett ivy league universitet i antingen USA eller Storbritannien. Jag undrar därför vad de bästa alternativen för mig i Stockholm skulle kunna vara vad gäller min utbildning. Jag ska precis välja gymnasium och har hört lite om IB-programmet och spetsutbildningar, men vet inte vad som skulle passa bäst och vilka skolor som erbjuder detta? Kan jag gå något annat program än dessa? Vad kan jag göra för att bli antagen? Tacksam för hjälp.

28 jan 2020

IB som, du tänkte, är ett bra alternativ då du förbereder dig på undervisning på engelska samt att det ger behörighet till högre studier i många länder. Spetsutbildningar är också ett bra alternativ. Här kan du hitta skolor som har spetsutbildningar: https://www.gymnasium.se/sok/spetsutbildning.

Det finns inget alternativ som är bättre eller sämre så läs på lite om de skolor som finns, besök dem gärna och fundera på var du tror du kommer trivas bäst. Du kan välja vilket program du vill men det kan vara bra om du vet vilket ämne eller utbildning det är du vill studera på ett ivy league universitet. Då blir det lättare att välja ett program som passar den inriktningen du vill ha på dina högskolestudier.