Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

15 dec 2019
Hej, jag står inför gymnasieval nu till våren och har så svårt att bestämma mig.
Jag har länge varit inne på antingen industritekniska eller fordon. Då jag är så trött på att sitta i skolbänken känns det som ett bra alternativ.
Dock vill jag kunna läsa vidare efter gymnasiet då jag ej vill vara fast vid endast en inriktning. Har kollat upp vilka ämnen jag behöver läsa till för just det jag tänkt mig bli. Det är samhäll 1a2 och historia 1a2, sant engelska 6 och svenska 4 och 6 om jag ej minns helt fel.
Samtidigt har jag även funderat på samhälls programmet men vill somsagt ej bara sitta i en bänk längre.
Om jag nu väljer att gå ett praktiskt program. Finns det möjlighet att byta till teoretiskt innan 2an om det verkligen skulle visa sig ej var något för mig?
(Har ca 285 i merit)

16 dec 2019

Börja med att kolla med yrkesprogrammen du vill gå om du kan lägga till de kurser du behöver där. Att byta kan vara en möjlighet men det är inte säkert att det går. För att du ska kunna byta måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Läs mer om hur byten fungerar här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Lycka till! /Petra, SYV