👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur höjer jag betyget i svenska?

13 dec 2019
Hej, jag går i 9:an och jag har bra betyg på alla ämner för utom svenska, jag har varit här för 4 år jag förstår svenska, jag kan lära svenska men när jag gör prov på svenska det enda betyg jag får är E fattar inte vrf. Jag har också frågat min lärare och jag gör alla tips han ger mig men ändå för jag ett E.
Jag vill ta samhälle beteendevetenskap och för att söka den måste du kunna mycket svenska och har hög betyg på svenska.

16 dec 2019

Vad roligt att det går bar för dig i skolan! För att vara behörig till gymnasiet behöver du bara vara godkänd i svenska så ett E räcker men det är jättebra att du försöker ditt bästa att höja dig. Vi har tips på hur man höjer betyget i svenska här: https://www.gymnasium.se/nyheter/inspiration/vill-du-ha-hogre-betyg-i-svenska-vi-har-knepen-17545.