Hur blir man personlig tränare?

10 dec 2019
Hej min fråga är om jag kan bli pt ( personlig tränare) av samhällspogrammet. Jag går just nu första året på samhäll men det jag vill bli är pt och jag är osäker på om jag kan bli det av detta pogrammet, om jag kan det, vilken inriktning ska jag gå då? min skola erbjuder samhäll sam och samhäll beteende.

Tacksam för svar

11 dec 2019

Det finns flera olika sätt att utbilda sig till personlig tränare och du kommer att få behörighet till de flesta sådana utbildningar efter Samhällsprogrammet (alla inriktningar). Du kan läsa om de olika vägarna till personligt tränare här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/personlig-tranare-11946. Skulle du vilja läsa tränarprogrammet på en högskola så kan du tänka på att välja till kursen naturkunskap 2. Annars finns det inget som du behöver tänka på att lägga till oavsett vilken inriktning du väljer.