Vad krävs för att bli mattelärare?

28 nov 2019
Hur många poäng behöver jag för att bli Matte lärare på högskolan och vilka betyg behöver jag att få.

29 nov 2019

Vad kul att du vill bli lärare i matte! Nu är jag osäker på om du menar att du vill vara mattelärare på en högskola eller om du menar att du vill utbilda dig där. Men behörighetskraven och antagningspoängen skiftar beroende på vilket lärarprogram du vill gå. Vill du exempelvis bli gymnasielärare i matte går du Ämneslärarprogrammet. Det finns många olika lärarprogram så det är bäst om du går in på högskolornas webbplatser och läser lite om deras lärarprogram och behörigheterna för dem. Sedan söker du på antagningsstatistiken för det program du vill gå, det kan du se på UHR.se bland annat.