Sök utbildning 👉

Ska jag byta gymnasieprogram igen om det inte känns helt rätt?

20 nov 2019
Hej!
Jag går just nu i ettan på det humanistiska programmet.
När jag gick ut nian hade jag A i alla ämnen, har alltid varit väldigt studiemotiverad, och valde natur. Men insåg att det inte alls passade mig och ville egentligen byta till sam (stod tidigare i valet och kvalet mellan natur-sam och sam-sam), men det fanns inte plats. Så därför bestämde jag mig för att byta till hum, för jag var ganska säker på att jag skulle må alldeles för dåligt mentalt av att fortsätta på natur. Så, nu går jag hum men jag känner mig inte riktigt hemma. Saknar utmaningar i skolan och programmet i sig känns inte som det ideala, samtidigt som jag absolut tycker många ämnen är intressanta. I alla fall, jag har börjat tänkt på om jag ska tänka utanför boxen och om ib skulle vara någonting för mig. Är duktig på engelska och har inte något problem med att plugga mycket! Att få välja sina egna kurser och sedan fördjupa sig mycket i dem lockar också, samt att jag gärna sedan skulle vilja fortsätta plugga och jobba internationellt. Har funderat på hur det skulle vara att flytta utomlands till nästa år och göra ib diploma möjligen i USA, men att jag går klart mitt år på hum här. Hur blir det med den svenska gymnasieexamen då? Om jag vill plugga på högskola i Sverige kan jag då bara lägga till svenska 2 och svenska 3? Och om det mot förmodan skulle finnas ex swedish lang. lit i usa, kan jag då också få en svensk gymnasieexamen?

21 nov 2019

Vad tråkigt att det känns fel! En sak att tänka på är att gymnasiet bara är tre år och efter det kan man fortsätta med vad man vill. Få upplever att gymnasiet är en ideal och perfekt match med dem själva men det är något som man ändå tar sig igenom. Om du byter mellan olika program för mycket så kan det försena din gymnasietid och du får vänta ännu längre på det du vill göra efter gymnasiet. Men om du verkligen känner att du inte kan gå kvar på det program du går så är det inget fel att byta heller.

Att plugga i USA är dyrt och svårt att göra utan att man har föräldrar som flyttar med eftersom IB- skolorna och visumreglerna ofta kräver att dina föräldrar flyttar för att du ska kunna söka till skolan. Men det kan variera så du måste helt enkelt kontakta skolor som du är intresserad av och fråga. Tar du din examen utomlands så får du ju inte en svensk examen men man kan alltid plugga svenska som komplement eftersom behörigheten i svenska är viktig om man vill plugga i Sverige. Det gör man på Hermods distansgymnasium.

Att göra allt på egen hand är ett stort jobb så jag rekommenderar att du tar hjälp av någon (ex. föräldrar) om du ska kolla upp möjligheterna till detta på allvar. Men vill du plugga utomlands så finns det andra alternativ du kan titta på som är enklare här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/

Prata igenom dina funderingar med din studie-och yrkesvägledare i skolan så du blir klar över exakt varför du vill byta och vad du hoppas att få ut av ett eventuellt byte. När det är tydligare blir det troligen lättare att bestämma vad du bör göra.