👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur får jag gymnasieexamen?

29 okt 2019
Hej! Jag har läst utomlands vissa kurser och sedan har jag läst vissa kurser på distands vilket betyder att jag har läst vissa på engelska och andra via hermods. De jag undrar är om hur jag vet om jag är behörig eller om jag fattas något, har googlat matten t.e.x men den hittar jag inte vad den motsvarar. Engelskan vet jag att den räknas som engelska 7.
MVH

29 okt 2019

Det är bra om du pratar med Hermods där du har läst dina svenska gymnasiekurser. De borde kunna hjälpa dig att sätta ihop en studieplan som leder till att du får en examen samt behörighet till det du vill.

Här kan du läsa om behörighet för högskola och universitet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

Lycka till! /Petra, SYV