Kan jag gå gymnaiset i en annan stad?

21 okt 2019

Jag är en elev som går sista året i nian. Jag har en fråga om gymnasiet.

När jag tänker på gymnasiet valet ser jag det som ganska svårt. Men min fråga är: Kan jag gå i ett gymnasium i en annan stad? Och finns det något gymnasium utanför Stockholm som har design eller stylist linje där det då finns studentboende?

22 okt 2019

Jag förstår att det kan vara svårt att välja gymnasium! Du kan absolut välja att gå i en annan stad. Då är det bra att tänka på att söka en friskola eller ett speciellt program som inte redan finns i din kommun, om det är en kommunal skola du vill söka. Du kan nämligen söka utbildning utanför din hemkommun till alla friskolor, eftersom de tillämpar riksintag. Riksintag betyder att oavsett var i Sverige du bor kan du alltså söka till en fristående gymnasieskola på samma villkor som eleverna i kommunen där skolan ligger. Du kan också söka en kommunal skola men då kommer du bara att kunna få plats efter att alla som sökt och bor i kommunen fått det (om det inte är en speciell inriktning som inte går att läsa på din hemort).

Det finns inte så många skolor i Sverige som har internat. Dessa är skolorna som dyker upp i vår databas när man söker på internatskolor: https://www.gymnasium.se/sok/internat. Du kan se om du hittar något som passar dig där. En del skolor som har riksintag kan hjälpa till att hitta boende även om de inte har internat så ta gärna kontakt med skolorna och fråga om det.

Lycka till!/ Petra,SYV