Vilka gymnasieprogram kan jag söka utan betyg i svenska?

14 okt 2019
Hej
Jag pluggar utomlands just nu så jag har inget svenska betyg, då tänkte jag gå en introduktion. Men eftersom jag går ut 9:an utomlands så kommer jag få betyg från dem, men betyder det att jag inte söka till introduktion ifall jag inte har gått ut nian i Sverige och fått svenska betygen. Eftersom det är samma ämnen och allt bara att jag har pluggat utomlands. Alltså är det okej att söka till en introduktion med utländska betyg som är samma som Sveriges och bara inte ha svenska betyg eller måste jag gå om allt igen?

15 okt 2019

Du kan söka till Introduktionsprogrammet om du inte har betyg i svenska. Men du kan också söka till IB-programmet (International Baccalaureate) eftersom de gör undantag för betyg i svenska. Läs på lite på länkarna och fundera över hur du vill göra.