Hur blir man veterinär?

07 okt 2019
Hej, jag vill extremt gärna bli veterinär för att djur nästan allt jag bryr mig om, jag älskar verkligen djur och skulle mer än gärna ägna mig åt dom på heltid. Men jag vet inte vilken linje jag ska gå. Jag tänkte först på Natur Natur men det vet jag inte om jag skulle klara då jag väldigt lätt blir överbelastad. Finns det något enklare sätt? Att man typ pluggar upp vissa ämnen? Kan man gå natur Sam?
Skulle va otroligt bra om jag fick svar!

08 okt 2019

Vad roligt att du vill bli veterinär! För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Det är bara Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning som ger den behörigheten på gymnasiet.

Men det går att läsa in behörigheten efter gymnasiet om man vill välja något annat. Det är kanske inte enklare, det är samma kurser som du måste läsa och det tar ju lite längre tid. Men om du tror att det blir bättre för dig så kan du göra så.