Sök utbildning 👉

Hur blir jag programmerare?

07 okt 2019
Jag vill bli programmerare. Men jag har ingen ide om vilken inrikting jag ska väja. Så, vilken inrikting ska jag ta om jag vill bli Programmerare? Och vart ska jag gå efter gymnasieutbildningen?

08 okt 2019

Kul att du vill bli programmerare! Programmerare/systemutvecklare har oftast en högskoleutbildning med datainriktning, till exempel en civilingenjörsutbildning med datainriktning eller en systemvetenskaplig utbildning.

Det kan vara ett bra val att läsa Teknikprogrammet på gymnasiet för dig som vill bli systemutvecklare eftersom det ger dig behörigheten till dessa utbildningar (speciellt teknikinriktningen).

Du kan läsa mer om yrket här.