Så blir du systemutvecklare

Hur blir man systemutvecklare? Vad ska man välja för program till gymnasiet och vilka är möjligheterna efteråt? Läs mer här om hur du blir systemutvecklare.

Så blir du systemutvecklare

Systemutvecklare – Hitta utbildning på:

El- och energiprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man systemutvecklare på gymnasiet?

För dig som vill läsa till systemutvecklare kan du välja lite olika vägar. Många högskole- och universitetsutbildningar erbjuder olika datainriktningar, exempelvis civilingenjörsutbildningar med IT-inriktning eller renodlade systemvetenskapliga utbildningar. Även yrkeshögskolor erbjuder utbildningar till systemutvecklare, som i regel sträcker sig under 1-2 år. Här har du ofta möjlighet att inrikta dig på ett specifikt område inom systemutveckling. Exempel på områden kan vara .NET eller javautvecklare och utbildningarna anpassas efter vad som är efterfrågat på arbetsmarknaden.

För att få rätt förutsättningar för framtida studier inom systemutveckling kan det vara en bra idé att läsa Teknikprogrammet eller El- och energiprogrammet på gymnasiet. Är du intresserad kan du även passa på att läsa en grundkurs i programmering. Programmering kommer du stöta på under din utbildning, men det kan vara en fördel att ha testat på grunderna i programmering innan du ger dig på själva utbildningen. Gällande behörighet krävs att du har godkända betyg i Matematik 2a/2b/2c samt godkänt i Svenska A/B och Engelska A/B eller motsvarande. Antagningskraven kan dock variera från program till program, kolla upp med skolan om du är osäker.

Efter gymnasiet kan du läsa till systemutvecklare på distans eller fysiskt på plats och utbildningar ges på flera olika orter i Sverige.

Vad gör en systemutvecklare?

Som systemutvecklare tar du fram och utvecklar data- och IT-system inom diverse olika inriktningar. Det kan exempelvis vara ett ekonomisystem eller ett system för att styra industriproduktioner. Oavsett inriktning är det främst programmering du kommer att ägna dig åt. Även här är valmöjligheterna stora vad du kan arbeta inom. Det kan bland annat vara som mjukvaruutvecklare eller applikationsutvecklare. Apputvecklare har vuxit fram snabbt det senaste årtionden i takt med den digitala utvecklingen. Några andra exempel på yrken som finns är:

• .NET-utvecklare
  • Java-utvecklare
  • Systemanalytiker
  • Systemdesigner
  • Systemingenjör
  • IT-tekniker
  • Kvalitetssäkrare inom IT
  • UX-designer
  • Systemförvaltare
  • Embeddedutvecklare

Valmöjligheterna är stora men handlar i stor grad om programmering. I arbetet deltar du bland annat i analys, design, programmering, test och dokumentation av ett system. Systemutvecklare kommer du även vara delaktig i utformning av arbets- och budgetplaner. Som systemutvecklare kommer du att få jobba mycket i team tillsammans med kollegor och i nära kontakt med beställare av de som ska använda systemet du byggt. Är du lösningsorienterad, gillar kundkontakt och att arbeta tätt tillsammans med andra människor kommer du att passa bra för yrket.

Framtidsutsikter för systemutvecklare

Enligt Arbetsförmedlingens yrkesprognos finns det mycket stora möjligheter till jobb för systemutvecklare. Det innebär att när du är färdig utbildad finns det stora möjligheter att direkt få jobb.

Även över perioden fem till tio år ser yrkesprognosen väldigt bra ut.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en systemutvecklare?

46 500 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Data & IT
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida