👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag bli åklagare efter ett yrkesprogram?

30 sep 2019
Hej!
Jag går ekonomilinjen och jag känner inte att jag trivs och att det inte är en linje som passar mig.
Jag skulle vilja byta till hantverkslinjen och välja frisör. Men jag vill jätte gärna bli åklagare när jag blir äldre. Då jag undrar om jag fortfarande kan komma in på juristlinjen om jag går frisör, hantverkslinjen.

01 okt 2019

För att bli åklagare behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Utbildningen är 4,5 år långt och man pluggar på heltid. Man måste vara behörig till juristprogrammet, alltså att man får med sig vissa kurser från gymnasiet innan man söker. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan få behörigheten från alla högskoleförberedande program men vill du gå ett yrkesprogram måste du kolla med den skola du vill gå om det är möjligt att lägga till alla dessa kurser.

När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat eller åklagare, för åklagare går man igenom två perioder av utbildning och praktik.

Jag rekommenderar att du går och pratar med din studie-och yrkesvägledare i din skola så du får hjälp att tänka igenom saken innan du tar ett beslut.