Vad krävs för att gå Förskollärarprogrammet?

29 aug 2019
Hej!
Jag har läst Barn och fritidsprogrammet i Komvux. Jobbar som barnskötare i fyra år och är tillsvidare anställd. Nu vill jag läsa Förskollärarprogrammet. För behörigheten har jag läst Engelska 5/A, Naturkunskap 1b,Religionskunskap 1, Samhällskunskap 1b Matte 1b, Historia1 och svenska som andraspråk 1,2,3. Jag har ganska bra betyg i alla kurser sam i kurserna i Barn och fritidsprogrammet.
Min fråga: är jag behörig nu för att söka Förskollärarprogrammet? Studievägledaren ger krångliga svar. Enligt henne så måste jag även läsa EngelskaB/6. Hon menar att jag måste ha gymnasieexamen för behörigheten. Är det ända vägen till behörigheten? Måste jag slösa 4 månader på en kurs..istället kan jag söka programmet i höst och börja på vt2020.
Tacksam för svar

30 aug 2019

En fullständig gymnasieexamen ingår i den grundläggande behörigheten till högskolan. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Du kan läsa mer om högskolebehörighet här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107.

Du behöver alltså läsa kursen engelska 6 men hur du vill göra det är upp till dig. Om du vill göra det snabbt och tror att du redan har kunskaperna kan du skriva en prövning på Komvux istället för att gå kursen. Du kan prata med Komvux i din kommun om att skriva prövning om du vill ha mer information om det.