👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag psykolog eller kurator?

28 aug 2019
Hej, jag är intresserad av att bli psykolog, kurator eller liknande. Har kollat lite och det står att man ska gå samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap. Undrar ifall man måste gå högskola efter att ha studerat inom det på gymnasiet eller om det bara gäller vissa skolor?

29 aug 2019

Du måste inte gå ett specifikt gymnasieprogram för dessa yrken men du måste få med dig vissa kurser från gymnasiet. Du måste nämligen utbilda dig på högskola för att bli kurator eller psykolog och då måste man uppfylla behörigheten till det högskoleprogram man vill söka.

Vill du bli psykolog ska du gå Psykologprogrammet på högskola/universitet. För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så länge du får dessa kurser så spelar det ingen roll vilket program du går.

Vill du bli kurator ska du gå Socionomprogrammet och det har samma behörighet som Psykologprogrammet.