Kan jag få högskolebehörighet efter ett yrkesprogram?

20 aug 2019
Hej! Jag vill gärna läsa vidare efter gymnasiet, jag undrar om det går att läsa tex barn och fritid men samtidigt få en högskolebehörighet och att plugga utomlands

21 aug 2019

Ja, det går att välja till grundläggande behörighet på ett yrkesprogram. Man behöver dock tänka på att många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Du kan läsa mer om högskole behörighet här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/hogskolebehorighet-meritpoang-1107. Det bästa är om du vet vad du vill gå för utbildning efter gymnasiet. Då kan du kolla upp behörigheten för det och sedan kolla med skolan du vill söka till om det är möjligt att få kurserna du behöver där.