👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan man gå gymnasium i Sverige utan betyg i svenska?

20 aug 2019
Hej!
Jag hade tänkt att gå HA programmet eller ekonomi men jag studerar just nu utomlands och kommer gå ut nian utomlands. Finns det någon chans att ett gymnasium kommer godta mmig utan betyg i svenska, jag har betyg i svenska från 8:an men nian kommer jag inte ha några.

21 aug 2019

Man måste ha betyg i svenska från åk 9 för att vara behörig till ett svenskt gymnasieprogram. Du kan kontakta Sofia distans om du vill studera svenska på distans medan du bor utomlands. Det finns även alternativet att söka till en internationell skola i Sverige då de kan göra undantag från betyget i svenska. Du hittar sådana skolor här: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate.