👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

10 aug 2019
Hej, jag kom in på praktiska gymnasiet fast jag ville börja på lärlings gymnasiet. Jag kom inte in pågrund and att mina merit räckte till. (Det skiljer ungefär 30 merit)
Jag undrar om det på något sätt finns en till chans att höja sina meriter eller byta till lärlings gymnasiet. Jag har hört att folk kan byta gymnasie efter första året. Fast nu angår det om mina merit. Så är jag helt körd och det är inristat i sten att jag kommer gå på praktiska gymnasiet, eller kan jag på något sätt höja mina merit?

11 aug 2019

Vad tråkigt att du inte kom in där du ville! Det kan vara möjligt att byta skola. Kontakta då din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet. När man byter skola har meritpoängen inte längre betydelse, utan det handlar om att det ska finnas en ledig plats och att skolan accepterar byten. Läs mer om att byta skola här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.