👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur kan jag gå gymnasiet utomlands?

09 aug 2019
Hej!
Jag har gått klart ettan på gymnasiet och ska börja tvåan nu till hösten. Jag skulle gärna vilja göra klart antingen bara tvåan eller både tvåan och trean på en skola utomlands. Hur ska jag gå till väga för att göra det? Vad finns det för alternativ för skolor och länder? Finns det stipendium jag kan söka för att spara pengar?

11 aug 2019

Det finns många olika alternativ att välja bland så det kan vara bra att börja med att läsa på om alternativen och fundera på vad som passar dig bäst. Man kan till exempel gå ett utbytesår, läsa svensk gymnasium utomlands eller åka på egen hand och välja vilken skola och vilket land man vill. Här kan du läsa om olika sätt att lägga hela eller delar av sina gymnasiestudier utomlands eller om studiehjälp, stipendier och behörighet i samband med gymnasiestudier utomlands: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/.