👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

06 aug 2019
Hej.
Jag har tackat ja till mitt förstahandsval, men ångrar mig nu och vill byta till ett lägre val, hur gör man då?
OM det är möjligt - är det endast de skolor jag sökt in till som jag kan byta till, eller kan man byta till en helt annan linje?

Tacksam för svar!!

06 aug 2019

Det är tyvärr svårt att byta så här sent. Dina lägre val har blivit strukna om du har kommit in på ditt första alternativ. Och då har platserna gått till andra. Om man vill byta måste man alltså hitta en ledig plats på en skola och ett program som man vill gå istället. Du kan kolla på webbplatsen för gymnasievalet i din kommun om de publicerar vilka skolor som har lediga platser. Du kan även få hjälp av din studie-och yrkesvägledare när du börjar skolan. Läs mer om hur byten fungerar här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.