Sök utbildning 👉

När kan jag byta gymnasieprogram?

27 jul 2019
Hej jag ska börja 1an i gymnasiet och eftersom att jag fick F i matte i 9an måste jag gå introduktion men jag kom in i en skola som jag inte gillar och linjen vilket jag inte heller gillar som är vård och omsorg jag valde dom därför att min syv sa att jag måste sätta in flera olika val så att jag iallafall hamnar någonstans, av vad jag vet så Kmr jag nt gilla skolan och då undrar jag hur snabbt måste jag fixa mitt betyg så jag kan byta till linjen samt skolan jag vill ha vilket är Sam beetende.

28 jul 2019

Vad tråkigt att du inte kom in där du ville! Det finns flera olika inriktningar på Introduktionsprogrammet och för dig låter det som att Programinriktat val hade varit det bästa alternativet. Programinriktat val är ett program med målet att erbjuda dig övergång till ett nationellt program så snart du är behörig. Men eftersom jag inte är insatt i just ditt fall (och inte vet orsakerna till att du inte sökte eller inte kom in där) behöver du diskutera detta med din studie-och yrkesvägledare i din grundskola.

Om du inte kan få tag på din studie-och yrkesvägledare kan du försöka kontakta gymnasieantagningen i din kommun och fråga om det finns något du kan göra. Om inte får du vänta tills terminen börjar och gå till din studie-och yrkesvägledare i din nya skola och be om hjälp. Om du vill veta hur byten fungerar i allmänhet kan du läsa på här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Lycka till!