Hur kan jag byta gymnasieprogram?

24 jul 2019
Jag börjar gymnasiet snart. Jag sökte Sam sen Na men blev behörig endast till Na pgv ett F på geografi. Grejen är att jag känner mig super stressad. Jag hatar kemi och kan inte tänka på mig sitter med en matte bok med 2000 sidor och kämpar för att få samma resultat som jag kan få genom Sam helt enkelt. Jag ringde gymnasiet de sa att det finns nog ingen chans att byta men jag bör prata med yrk vgs ldr i min gamla skola. Vad kan jag göra för att byta till sam utan att förlora ett år? Kan att flytta till en ny stad hjälpa isf? Snälla HELP!

25 jul 2019

För att kunna byta till samhällsvetenskapsprogrammet så måste du vara behörig. Det betyder att du måste vara godkänd i geografi. Du kan prata med din grundskola om möjligheterna att skriva en prövning i geografi för att bli godkänd. Eller att gå ett introduktionsprogram för att sedan bli behörig. Jag vet inte om något av dessa alternativ är möjliga så du måste prata med studie-och yrkesvägledaren eller rektorn i din gamla skola.

Att flytta till en ny stad kommer inte hjälpa utan du måste på något sätt skaffa dig behörigheten i geografi innan du kan byta. Ett annat alternativ är att byta till något av de andra programmen du redan är behörig till,  Estetiska programmet och Teknikprogrammet. Man kan även välja samhällsinriktningen på Naturvetenskapsprogrammet om man vill ha mindre natur ämnen och mer samhällsämnen.