Sök utbildning 👉

Hur får jag naturvetenskaplig behörighet?

21 jul 2019
Hej, jag har gått Samhällsvetenskapliga linjen, internationell inrikting. Hur gör jag lättast för att få in kraven som behövs till veterinär utbildningen på Högskolenivå?
Mvh, Maja

22 jul 2019

Hej Maja,

Vad roligt att du vill bli veterinär! För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Du kan läsa in behörigheten på Komvux/vuxenutbildningen eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola. Det finns inget bästa alternativ, de är bara lite olika. Läs på om alternativen och fundera på vad som passar dig bäst.