När kan jag läsa civilekonomi?

16 jul 2019
Om jag väljer ekonomiprogrammet i gymnasiet kan jag då välja att senare fokusera mer på civilekonom eller gör man det senare i högskola/universitet?

17 jul 2019

Civilekonomprogrammet är en universitetsutbildning som omfattar 4 års heltidsstudier. De två första åren ger breda kunskaper inom företagsekonomi och nationalekonomi och berör även områdena juridik och statistik. Du väljer sedan en inriktning som du är intresserad av, till exempel Management/Marknadsföring, Redovisning, Finansiering eller Nationalekonomi.

Det du ska göra i gymnasiet om du vill bli civilekonom är att gå de kurser som krävs för behörighet. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b. Det betyder att du får den behörigheten från Ekonomiprogrammet med ekonomiinriktning utan att behöva välja till något.