Vad gör jag om jag inte kom in på gymnasiet?

08 jul 2019
Heh!
Jag fick inte gå i alla mina val och vill lägga mer, är det möjligt att lägga mer nu?

08 jul 2019

Det finns fortfarande möjligheter att du kommer in på reservantagningen. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. De flesta brukar få en plats i reservvalet. Det finns alltid någon skola som har en plats kvar. Här kan du läsa mer om hur det funkar: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.

Kolla upp med din gymnasieantagning hur reservantagningen fungerar i din kommun. Det är vanligt att gymnasieantagningen lägger upp lediga platser på sin webbplats efter gymnasieantagningen och att man sedan får söka till dem genom en ny blankett.

Lycka till! / Petra,SYV